Ερευνητικές εργασίες 2012-13

 

Η σωστή διατροφή προσφέρει υγεία

  • Τρόφιμα : Κατηγορίες τροφίμων- μικροθρεπτικά συστατικά- βιομηχανία τροφίμων-Ασφάλεια τροφίμων
  • Οδηγός διατροφής :διατροφικές συνήθειες-συστάσεις, καταναλωτικά θέματα, αθλητική διατροφή, συμπληρώματα
  • Στάδια ζωής: Εγκυμοσύνη- θηλασμός, Βρεφική-παιδική- Εφηβική, τρίτη ηλικία
  • Υγεία: Καρδιαγγειακά,Σακχαρώδης διαβήτης, παχυσαρκία, Παθήσεις πεπτικού, οστική υγεία, αποκατάσταση –ψυχολογία
  • Αισθητική σώματος: Δίαιτα-απώλεια βάρους, Διατροφή και ομορφιά

 

Η Βιοπληροφορική (Bionformatics) στη σύγχρονη κοινωνία

  • Τι είναι Βιοπληροφορική
  • Στόχος της έρευνας στη Βιοπληροφορική
  • Η κατανόηση της λειτουργίας των ζωντανών όντων,
  • Σχεδιασμός φαρμάκων, Αναγνώριση γενετικών παραγόντων κινδύνου,αντιμετώπιση ανίατων ασθενειών
  • Γονιδιακή θεραπεία, Γενετική τροποποίηση φυτών και Ζώων.

Βασικά ζητήματα:

  • Πώς θα ωφεληθεί η ανθρωπότητα;
  • Γενετική θεραπεία – ξεπερνούν τα πλεονεκτήματα τους κινδύνους ;

 

Η διαμόρφωση της προσωπικότητάς μας. Ο άνθρωπος γεννιέται ή γίνεται ;

  • Θεωρίες της Προσωπικότητας. Παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξή της
  • Η ανάπτυξη της προσωπικότητας στα διάφορα ηλικιακά στάδια
  • Ο ρόλος της οικογένειας στη διαμόρφωση του χαρακτήρα
  • Ο ρόλος του σχολείου και άλλων κοινωνικών ομάδων,στις οποίες εντάσσεται το άτομο
  • Ο ρόλος των ΜΜΕ στη διαμόρφωση του χαρακτήρα
  • Αλλάζει ο χαρακτήρας του ανθρώπου ;
  • Διαταραχές της προσωπικότητας
  • Προσωπικότητα και υγεία
  • Πως επηρεάζει η προσωπικότητά μας τις επιλογές που κάνουμε στην ζωή μας ( στις προσωπικές σχέσεις, στον επαγγελματικό τομέα κά)

 

Η επίδραση της οικονομικής κρίσης στην αλλαγή- Κατάρευση των κοινωνικών στερεοτύπων

  • Τι ονομάζουμε στερεότυπα
  • Τι ονομάζουμε κοινωνικά στερεότυπα με παραδείγματα
  • Τι ονομάζουμε οικονομική κρίση, αυτό σημαίνει και κοινωνική κρίση;
  • Τρόπος ανάλυσης και εξήγησης
  • Σχέση κοινωνικής κρίσης –κοινωνικού στερεότυπου και επομένως σχέση οικονομικής κρίσης –κοινωνικού στερεότυπου

 

Πίστη και Επιστήμη. Σύγκρουση ή συνεργασία;

  • Τι είναι η πίστη;
  • Τι είναι το θρησκευτικό συναίσθημα;
  • Τι είναι η επιστήμη;
  • Το θρησκευτικό συναίσθημα προυπάρχει της επιστήμης;
  • " Τροχός –φωτιά" , η αδυναμία του ανθρώπου και πίστη σε " Θεό-Θεότητες"
  • Ποια είναι τα απαραίτητα στοιχεία στη ζωή του ανθρώπου;

 

Η περιπέτεια της διάδοσης των Ιδεών: από το Έπος (προφορικός λόγος) στα Ηλεκτρονικά Μέσα

Ο άνθρωπος μέσα από ποικίλες μορφές έκφρασης και πολιτισμού (η εικόνα του σε διαφορετικά κοινωνικά και ιστορικά πλαίσια) κοινωνεί, διαμορφώνει και μετουσιώνει ιδέες. Ξεκινώντας από τις αρχετυπικές μορφές έκφρασης και επικοινωνίας (π.χ. βραχογραφίες), περνώντας σε χαρακτηριστικά οργανωμένης κοινωνίας (π.χ. έπη – συλλογικές αφηγήσεις  συλλογικό υποσυνείδητο), και ακολουθώντας την τεχνολογική εξέλιξη της καταγραφής και διάδοσης της συλλογικής μνήμης, περνάμε μέσα από διάφορα στάδια: από τους πρώτους οργανωμένους καταγραφείς (τάξη γραφέων) και τις πρώτες οικουμενικές βιβλιοθήκες, στη μαζική αναπαραγωγή και διάθεση με την ανακάλυψη της τυπογραφίας, στη συνέχεια με τις πρώτες μηχανές, και τελικά στον ηλεκτρονικό υπολογιστή και στο διαδίκτυο.
Ο άνθρωπος λοιπόν, συσσωρεύει πληροφορία, γνώση, δημιουργία και τη μεταλαμπαδεύει στις επόμενες γεννεές. Είναι ακριβώς αυτή η ιστορική διαδικασία που έχει ενδιαφέρον να ερευνήσουμε και να αναδείξουμε. Άξονες των ερευνητικών ερωτημάτων είναι οι εξής:

  • Πώς το Πολίτευμα, ως μορφή οργάνωσης των σχέσεων πολίτη-εξουσίας συνέβαλλε στην παραπάνω διαδικασία;
  • Πώς η γέννηση μύθων, θρύλων και δοξασιών αποτυπώνει στο υποσυνείδητο της κοινωνίας πρότυπα, ιδέες και αξίες, στοιχεία καθοριστικά για τη συνοχή και τη συνέχεια των κοινωνιών; Επίσης: υπάρχουν οικουμενικές ιδέες, επαναλαμβανόμενα μοτίβα, παράλληλα αξιακά συστήματα, κοινές δηλαδή ή παράλληλες αφηγήσεις;
  • Η γέννηση και η εξέλιξη των θρησκειών. Πώς αυτές συνέβαλλαν σε μία τέτοια υπόθεση;
  • Μορφές έκφρασης και τέχνης, όπως για παράδειγμα η μουσική: μετέφερε ιδέες, έφερε ανατροπές, καινοτομίες;
  • Η αισθητική διαμορφώνει ή/και διαμορφώνεται από τα μέσα έκφρασης και μετάδοσης των ιδεών; Τι πληροφορίες μεταφέρει για την εποχή της;

 

Χώμα, άμμος, πέτρα και φωτιά....κεραμικά γυαλί τσιμέντο

Τα καθημερινά υλικά που βρήκε ο άνθρωπος στο έδαφος, το χώμα, την άμμο και τις πέτρες, τα μεταμόρφωσε σε κεραμικά, γυαλί και τσιμέντο. Με τα νέα υλικά έφτιαξε αντικείμενα αξιοθαύμαστα για την ομορφιά και την αντοχή τους. Κάποια απ' αυτά έκαναν την καθημερινότητά του βολικότερη, ομορφότερη, κάποια άλλα βοήθησαν στην ανάπτυξη τεχνολογίας που άνοιξε νέους δρόμους στην ανθρώπινη ιστορία.
Ας ψάξουμε να δούμε πως γίνεται το χώμα κεραμικό, η άμμος γυαλί και οι πέτρες τσιμέντο και πως τα υλικά αυτά χρησιμοποιήθηκαν από τον άνθρωπο στο πέρασμα των αιώνων.

 

Δίκαιο εμπόριο χωρίς δουλεία και μεσάζοντες

Η έννοια του δίκαιου εμπορίου περιλαμβάνει την ιδέα της έμπρακτης αλληλεγγύης

Άξονες ανάπτυξης:

  • Η ηθική κατανάλωση
  • Η παγκόσμια φτώχεια
  • Τα ανθρώπινα δικαιώματα-η παιδική εργασία
  • Το δίκαιο και αλληλέγγυο εμπόριο
  • Αναζήτηση προσωπικών εναλλακτικών προτάσεων σε αυτή την κατεύθυνση.

 Εργαλεία σ'αυτή την έρευνα θα είναι δραστηριότητες βιωματικού χαρακτήρα, μέσα από παιχνίδια ρόλων, βιντεοπροβολές και επισκέψεις από οργανισμούς και Μ.Κ.Ο. που δραστηριοποιούνται στο χώρο αυτό

 

Χρώμα και Φώς

Ερευνητικά ερωτήματα:

  • Τι είναι το χρώμα και πως δημιουργείται;
  • Τι σχέση έχει το φως με τα χρώματα που βλέπουμε;
  • Τι είναι οι χρωστικές, οι βαφές, τα χρώματα των καλλιτεχνών;
  • Γιατί τα φύλλα αλλάζουν χρώμα όταν έρχεται το φθινόπωρο; Έχει χρώμα το νερό;
  • Πραγματικά επηρεάζει το χρώμα τη διάθεσή μας;

 Πολλά τα ερωτήματα που ζητάνε απάντηση. Το χρώμα και το φως γεμίζουν κάθε μέρα τη ζωή μας. Ας μάθουμε περισσότερα, ας ψάξουμε να μάθουμε γιατί ο δικός μας πλανήτης είναι τόσο πολύχρωμος

 

Aνανεώσιμες πηγές ενέργειας

Τομείς έρευνας:

  • Αιολική ενέργεια
  • Βιοενέργεια – βιοκαύσιμα – βιομάζα- βιοντήζελ
  • Γεωθερμία
  • Ηλιακή ενέργεια
  • Υδραυλική ενέργεια
  • Φυσικοί Πόροι
  • Φωτοβολταϊκά

 

Η σημασία του νερού στη ζωή μας.

Ερευνητικοί άξονες:

  • Ο ρόλος του νερού στη φύση: το νερό ως διαλύτης. Δεσμοί υδρογόνου.Χαρακτηριστικές ιδιότητες του νερού. Ο κύκλος του νερού
  • Το νερό στον πλανήτη. Υδροβιότοποι που αποτελούν εθνικούς δριμούςστην Ελλάδα.
  • Ύδρευση και άρδευση. Ύδρευση της Αθήνας. Διαχείριση του νερού
  • Ο συμβολισμός του νερού. Το νερό στην αρχαιότητα και τη θρησκεία
  • Μόλυνση του νερού. Όξινη βρόχή, αστικά λύματα, βιομηχανικά απόβλητα, γεωργικά απόβλητα, φαινόμενο ευτροφισμού στις λίμνες.

 

Μαθαίνω να «στηρίζομαι στα πόδια μου»
ή
Κανείς δεν είναι τέλειος -αλλά εγώ δεν απέχω και πολύ από αυτό...

Πρόκειται για μια βιωματική έρευνα με θέμα την εύθραυστη ψυχολογία του εφήβου
Αναζήτηση της ατομικής μας ταυτότητας («ποιος είμαι»)
Τρόποι επίλυσης συγκρούσεων που απασχολούν στην καθημερινότητα (με συμμαθητές, γονείς, καθηγητές κλπ)καλλιεργώντας την αυτοπεποίθηση και την αποφασιστικότητά μας.
Σ'αυτή τη διαδικασία αναδύονται συνήθως συναισθήματα που δυσκολευόμαστε να διαχειριστούμε προς όφελός μας (δικό μας και του κοινωνικού συνόλου). Εμείς θα τα «θερμομετρήσουμε» και θα τους επιτρέψουμε την ελεύθερη έκφραση...
Τέλος θα γνωρίσουμε διάφορους τρόπους λήψης αποφάσεων και θα επιλέξουμε εκείνον που ταιριάζει στις δικές μας αξίες ζωής και που μας επιτρέπει να την απολαμβάνουμε αντιμετωπίζοντας, αποτελεσματικά και με τις δικές μας δυνάμεις, τους κινδύνους που μας περιβάλλουν.
Κι όλα αυτά μέσα από παιδαγωγικά παιχνίδια, παιχνίδια ρόλων, καλλιτεχνική δημιουργία (ζωγραφική, σχέδιο, κολάζ) και οραματισμούς.
Ειδικοί επισκέπτες θα μας φωτίσουν τη διαδρομή σε διάφορα στάδια της έρευνάς μας.