Δράσεις / Δραστηριότητες

ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΗΣ: “Η διδασκαλία και μάθηση του γραπτού λόγου με εφαρμογή στρατηγικών-μέσων Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας” Συντονίστρια: Γαϊτάνη Μαριάνθη, Φιλόλογος, MSc, MA

ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΗΣ: “Η διδασκαλία και μάθηση του γραπτού λόγου με εφαρμογή στρατηγικών-μέσων Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας” Συντονίστρια: Γαϊτάνη Μαριάνθη, Φιλόλογος, MSc, MA

Η Δράση εφαρμόζεται στους μαθητές/τριες της Α΄-Β΄ Τάξης Λυκείου.  Περιλαμβάνει δύο υποδράσεις: 1/”Δ.Δ.(ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ) Ν.Ε. ΓΛΩΣΣΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ, 2/”ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΠΡΟΦΙΛ”. Η δεύτερη υποδράση περιλαμβάνει δύο δραστηριότητες/παρεμβάσεις: α)μία στην Β΄ Λυκείου, Β1, μάθημα Αρχαία Ελληνικά (“Περικλέους Επιτάφιος” Θουκυδίδου), β)μία στην Α΄ Λυκείου, Α2, μάθημα Ν.Ε. Λογοτεχνία (Μοντέρνα-Παραδοσιακή ποίηση – Φύλα στην Λογοτεχνία). 

ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ ΔΡΑΣΗΣ: Ιστορία, Πολιτική Παιδεία, Πληροφορική, Εικαστικά. 

ΣΤΟΧΟΙ ΔΡΑΣΗΣ: Επιδιώκεται μαθητές/-τριες να βελτιωθούν: α)σε «περιεχόμενο», «οργάνωση κειμένου», «χρήση γλώσσας» με την πρώτη παρέμβαση με εφαρμογή Reading Partner και Frayer Mondel. (Πρώτη παρέμβαση: αξιοποιούν στην συγγραφή των επιχειρηματολογικών-περιγραφικών κειμένων απόψεις-ερμηνείες συμμαθητών/-τριών τους, αποτελέσματα ατομικής-ομαδικής ανάγνωσης, διερεύνησης εννοιών,)  β)σε «περιεχόμενο», «οργάνωση κειμένου», «χρήση γλώσσας» με την δεύτερη παρέμβαση-Jigsaw. (Δεύτερη παρέμβαση:αξιοποιoύν στην συγγραφή των επιχειρηματολογικών-περιγραφικών κειμένων αποτελέσματα έρευνας ευέλικτων ομάδων.)  

ΠΟΡΟΙΜΕΣΑ

Σχολικός πίνακας, σχολικά βιβλία Ν.Ε. Γλώσσας Α΄ Λυκείου, Ν.Ε. Λογοτεχνίας Α΄ Λυκείου, Α.Ε. Γραμματείας Α΄ Λυκείου (“Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι για την Α΄ Τάξη Γενικού Λυκείου”, ΙΤΥΕ Διόφαντος), Α.Ε. Γραμματεία Γενικής Παιδείας Β΄ Λυκείου (“Περικλέους Επιτάφιος” Θουκυδίδου, “Αντιγόνη” Σοφοκλή, ΙΤΥΕ Διόφαντος), διαδραστικός πίνακας με σύνδεση στο διαδίκτυο για την προβολή βίντεο, εικόνων κ.ά., e-class για την Ν.Ε. Γλώσσα Α΄ Λυκείου, Ν.Ε. Λογοτεχνία Α΄ Λυκείου, Α.Ε. Γραμματεία Β΄ Λυκείου. Σε όλες τις ηλεκτρονικές τάξεις εφαρμόζεται η μέθοδος της αντεστραμμένης τάξης. Επίσης, για την μελέτη-έρευνα σε ομάδες χρειάζεται ένας Η/Υ ανά ομάδα μαθητών/-τριών με σύνδεση στο διαδίκτυο, Φυλλομετρητής, Πρόγραμμα Επεξεργασίας Κειμένου, flash memory, τετράδιο για σημειώσεις ανά μαθητή/-τρια (όταν δεν κρατώνται σε αρχείο Word). Ακόμη, Βιβλιογραφία-Δικτυογραφία σε αρχεία Word,  λίστες ερωτήσεων, πρωτόκολλο αξιολόγησης κινήτρων-ενδιαφερόντων-μαθησιακής προτίμησης, κείμενα, εικόνες, βίντεο για επικέντρωση της διδασκαλίας στις προς μελέτη έννοιες. Το προαναφερθέν υλικό διαθέσιμο στους μαθητές/-τριες μέσω των ηλεκτρονικών τάξεων (e-class.sch.gr). ΝΕΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ (Οδηγός Εκπαιδευτικού: Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Ν.Ε. Γλώσσας στο Λύκειο, Δεύτερη Έκδοση, Αθήνα 2022, Ι.Ε.Π.) ΜΕΣΑ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: Think-Pair-Share, Reading Partner-Frayer Mondel, Jigsaw (βλ. ΙΕΠ https://elearning.iep.edu.gr/study/mod/book/view.php?id=1214&chapterid=34https://elearning.iep.edu.gr/study/mod/book/tool/print/index.php?id=1214#ch37

Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ

(Προηγήθηκε Διαγνωστική Αξιολόγηση)

ΕΦΑΡΜΟΓΗ 1ης ΥΠΟΔΡΑΣΗΣ/ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ “Δ.Δ.(ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ) Ν.Ε. ΓΛΩΣΣΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ”, Α1-Α2, Α ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ

Στην Ν.Ε. Γλώσσα Α Λυκείου, οι μαθητές/-τριες (Α1-Α2), στο πλαίσιο της δραστηριότητας Think-Pair-Share μελέτησαν δύο σκίτσα με θέμα την γλώσσα-λόγο. Στο επόμενο δίωρο και στο πλαίσιο του Reading Partner ανέγνωσαν δύο κείμενα-άρθρα για γλώσσα-λόγο, εντόπισαν κύριες-δευτερεύουσες έννοιες και μέσω της εφαρμογής Frayer Mondel κράτησαν σημειώσεις για κύριες-δευτερεύουσες έννοιες των κειμένων. Στο επόμενο δίωρο συνέγραψαν το ΔΕΥΤΕΡΟ ΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρο). Στην σχολική αίθουσα, αλλά και με ανεστραμμένη τάξη εφαρμόστηκε η Jigsaw με ευέλικτες ομάδες για να διερευνούν από κείμενα, προφορικά και γραπτά, χαρακτηριστικά-διαφορές προφορικού-γραπτού λόγου. Ακολούθησε συγγραφή ΤΡΙΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ.

ΕΦΑΡΜΟΓΗ 2ης ΥΠΟΔΡΑΣΗΣ/ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ “ΠΡΟΦΙΛ ΓΥΝΑΙΚΩΝ”

Στην Ν.Ε. Λογοτεχνία Α΄ Λυκείου (Α2) οι μαθητές/-τριες επισκέφτηκαν 14-11-2023 την Πινακοθήκη Μουσείου Εθνικής Αντίστασης Ηλιούπολης, μελέτησαν δύο πίνακες (Τhink-Pair-Share) [https://2lyk-ilioup.att.sch.gr/?p=484], ακολούθως, με Frayer Mondel προσέγγισαν την έννοια “γενναίος”/”γενναία” και επανεξέτασαν, ατομικά, την μορφή της Ελευθερίας στον “Ύμνο εις την Ελευθερία” στην βάση των χαρακτηριστικών του/της “γενναίου”/”γενναίας”. Επανασυγγραφή αρχικού κειμένου (ΤΕΛΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ).

Στα Αρχαία Ελληνικά Β Λυκείου (Γενικής Παιδείας), Περικλέους “Επιτάφιος”, Β1, οι μαθητές/-τριες στο πλαίσιο του Think-Pair-Share προσέγγισαν, ατομικά, δύο εικόνες, του επιτύμβιου ανάγλυφου Αμφαρέτης-εγγονιού και του επιτύμβιου ανάγλυφου κόρης με τους γονείς της (αφόρμηση). Σε επόμενη ώρα, οι μαθητές, ατομικά, εξέτασαν την έννοια “προφίλ” με Fray Mondel. Στο επόμενο δίωρο με την εφαρμογή Gigsaw, ευέλικτες ομάδες προσέγγισαν τομείς, αφορούντες την Αθηναία 5ου αι. π.Χ.: “στο πατρικό”-“γάμος”-“κοινωνικός βίος”-“διαζύγιο”-“παιδεία”-“κληρονομικά”-“ενταφιασμός”. Επίσκεψη Β1 στον Κεραμεικό (4-12-2023). Σε άλλη ώρα γράφθηκε από κάθε μαθητή/-τρια, ατομικά, κείμενο με θέμα “Το προφίλ της Αθηναίας του 5ου αι. π.Χ. (ΤΕΛΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ)….

image 1
image 1 1
9cb512b3 bc49 4861 b411 0d53a8ab0f8f
image 2


ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ

Ρουμπρίκα αξιολόγησης των μαθητικών κειμένων από 1 έως 6 σε α)”καταλληλότητα περιεχομένου”, β)”οργάνωση κειμένου”, γ)”χρήση γλώσσας”. 

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ

Τα γραπτά μαθητικά κείμενα βαθμολογήθηκαν βάσει ρουμπρίκας από 1 έως 6, πριν και μετά από κάθε παρέμβαση διαφοροποιημένης διδασκαλίας σε α)καταλληλότητα περιεχομένου, β)οργάνωση κειμένου, γ)χρήση γλώσσας. Μετά εξετάζεται με εφαρμογή της συνάρτησης t, αν υπάρχει σημαντική μεταβολή στην επίδοση των μαθητών/-τριών στα γραπτά κείμενα-τεστς πριν και μετά την κάθε υποδράση/παρέμβαση. 

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Συγκρίνοντας με την χρήση της συνάρτησης t τα γραπτά των μαθητών/-τριών, πριν και μετά την παρέμβαση (αρχικό και τελικό κείμενο/τεστ), σε επίπεδο στατιστικής σημαντικότητας α=0.05 (p<0.05), διαπιστώθηκε ότι υπήρξε στατιστικά σημαντική διαφορά (βελτίωση) μεταξύ των μέσων όρων των βαθμολογιών των μαθητών/-τριών (και των τριών τμημάτων) στις παραμέτρους: α) καταλληλότητα περιεχομένου β)οργάνωση κειμένου γ)χρήση γλώσσας.  Αυτό έχει ως αποτέλεσμα  οι υποθέσεις να παραμείνουν ως έχουν.

ΠΑΡΑΧΘΕΝ ΥΛΙΚΟ 

α)Παρήχθησαν άρθρα αφορούντα το προφίλ της Αθηναίας του 5ου π.Χ. αι., το προφίλ της ¨Ελευθερίας” στον “Ύμνο εις την Ελευθερία” του Σολωμού κ.ά. β)Διαμορφώθηκε από την εκπαιδευτικό ρουμπρίκα αξιολόγησης των μαθητικών κειμένων με κλίμακα 1-6 και στις παραμέτρους “περιεχόμενο”, “οργάνωση κειμένου”, “χρήση γλώσσας”. Η ρουμπρίκα βασίστηκε α)ως προς τις παραμέτρους και β)τα ποιοτικά στοιχεία των 6 επιπέδων και στα κριτήρια που περιλαμβάνει η ρουμπρίκα αξιολόγησης (για το 4ο θέμα, “παραγωγή γραπτού λόγου”), των “Οδηγιών διδασκαλίας της Ν.Ε. Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γ΄ Τάξη Ημερήσιου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου, σχολικό έτος 2022-2023). γ)Λίστα ερωτήσεων για διευκόλυνση μαθητών/-τριών στο να κρατούν σημειώσεις, χρονογραμμές, φύλλα σκέψης. δ)Βιβλιογραφία-Δικτυογραφία με αρχεία Word (διαδικτυακές πηγές και βιβλία που πρότεινε στους μαθητές/-τριες η εκπαιδευτικός για τις εργασίες τους). 

ΑΞΙΟΠΟΙΗΘΕΝ ΥΛΙΚΟ

α)ΙΕΠ, Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Ν.Ε. Γλώσσας και Γραμματείας στις Α΄, Β΄ Γ΄ Τάξεις Λυκείου, Δεύτερη Έκδοση, Αθήνα, http://iep.edu.gr/el/nea-ps-provoli. β)ΙΕΠ, Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας στις Α΄, Β΄, Γ΄ Τάξεις Λυκείου, Δεύτερη Έκδοση, Αθήνα 2022 (βλ. προηγούμενο ιστότοπο). γ)ΜΕΣΑ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΜΕΝΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: Think-Pair-Share, Reading Partner, Frayer Mondel, Jigsaw (βλ. ΙΕΠ, http://elearning.iep.edu.gr/study/mod/book/view.php?=1214.  δ)Τα ακόλουθα εργαλεία Διαγνωστικής Αξιολόγησης: “Πρωτόκολλο αξιολόγησης ετοιμότητας δεξιοτήτων” σε δύο σελίδες Α4, “Πρωτόκολλο αξιολόγησης μαθησιακής προτίμησης” σε δύο σελίδες Α4, “Πρωτόκολλο αξιολόγησης μάθησης” σε δύο σελίδες Α4 (βλ. IEΠ, προηγούμενος ιστότοπος). ε)Εικόνες-σκίτσα με θέμα την γλώσσα-λόγο, αλλά και επιτύμβια ανάγλυφα….